Случаят срещу западната цивилизация – част 7

Джеймс Джордан

Част 7: Да поставиш нови основи в един умиращ свят (продължение)

 

Физическо обучение

Въпреки че рядко се признава, факт е, че никакви либерални изкуства и наука не са възможни, ако няма мир, а мира е единствено възможен, ако има силно военно присъствие, която защитава нацията. Американците, тъй като не пеят Псалтиря, са пацифисти до мозъка на костите си. Когато са задължени влизат във война, и дори влизат, когато не се налага. Но когато войната свърши, американците се опитват да се разоръжат твърдейки, че физическата сила, не е необходима като граница на една цивилизация.

Но тя е. И библията ни поучава, че тя е. И библията поучава, че всеки мъж трябва да бъде въоръжен и обучен, като част от бойна група, готов да защитава домашното огнище. (Виж Джеймс Б. Джордан, Библейската доктрина за войната, осем лекции, на разположение от Biblical Horizons за $32.00.)

Библейското възмъжаване не е свързано с лов или спорт. Великите мъже на библията не бяха ловци, а счетоводители; сравнете Яков с Исав. Няма нищо лошо в това да ловуваш, но то няма нищо общо с възмъжаването по какъвто и да е начин. Няма нищо лошо и мнозинството от спортовете, но трябва да отбележим, че докато спорта беше важна част от гръцкото образование, то той няма никаква част в библейското възпитание въобще.

Библейското възмъжаване обаче, е свързано с бойните умения. На 20 години всеки мъж беше включен във войската (Числа 1). Когато тромпета се надуеше, от всеки мъж се очакваше да се яви в битката.

Какво означава това за нас днес? Трябва да се признае, че съвременните супер оръжия на са нещата, които обикновените граждани се очаква да притежават или да знаят, как да използват. Но има два вида бойни изкуства които могат и трябва да бъдат част от християнското образование за мъжете и в по-малка степен за жените.  Едното е себезащитни тактики и точно тук можем да използваме техниките развити от Ювал в ориенталските земи, за наша полза: карате, таекуон-до, джиу-джитсу и т.н. Другото е обучение с оръжия, което трябва да включва стрелба с лък, хвърляне на копие, стрелба с пистолет и автомат.

Ако тези идеи ви шокират, то вие прекарвате твърде много време пред телевизора в гледане на спорт. Не бихте ли желали вашите деца да умеят всичко това? Не ви ли се иска вие самите да ги можехте????

Има повече от една причина, защо Швейцария и САЩ са били изключение от военна инвазия, но една от тях е, че всеки човек в света знае, че швейцарците и американците са въоръжени нации. Всеки има оръжие. Това е добро нещо.

Езици

Рано или късно някой трябва да разработи граматика, която ревизира александрийската граматика, която използваме днес. Казваме, че първото нещо, което човек научава е „Аз.” Това не е истина, и можете да го откриете в гръцката езическа философска перспектива. Както Юджийн Розенсток – Хюси посочва, дълго преди да се научим да говорим, на нас са говорили. Първата форма на съществителното име е най-кратката: звателна, директно обръщение. Първата форма на глагола е най-кратката: повелителната, заповедта. Ако името на вашето бебе е „Робърт”, то той ще научи, „Робърт! Не!” дълго преди да научи, „Аз мисля, следователно съществувам”!!

Може би някой ден, някой ще направи истинска граматика – библейска граматика, не „класическа”.

До тогава, все още трябва да преподаваме език. За щастие на нас американците, английския език е международен, така че научавайки английски, имаме възможност да функционираме добре навсякъде в света. Но какво друго трябва да научим?

Много християнски училища се връщат към преподаването на латински в началните класове, защото макар, че основата на английския език е германски, голямо количество от нашата лексика идва от латинския чрез средновековния френски, и много от техническия език е латински в основата си.

За мен това не е достатъчно добро.  Иврит е далеч по-важен. Иврит е езика на по-голямата част от библията и мисленето на иврит лежи в основата на всичко останало, като апостолите са писали на евреизиран гръцки. Нещо повече, почти сигурно е, че иврит е бил езика използван преви Вавилон, като той лежи в основата на всеки човешки език като негова отправна точка. [Виж Исак Моузсън,  The Word: The Dictionary That Reveals the Hebrew Sources of the English Language (Northvale, NJ: Jacob Aronson, 1995).]

Единствения проблем с преподаването на иврит в християнските училища е, че много малко учители християни го знаят. Това, обаче, не е добра причина латинския да го измести. По-скоро е причина да помислим, какво бихме правили след 10 години, ако започнехме сега. Има много учебни програми за изучаване на иврит от юдейски източници. Пасторите трябва да могат да ги използват, използвайки основна граматика, обучавайки учителите в християнските училища.

Помислете какво бихме дали на бъдещите поколения, ако можехме да въведем тази практика сега. Представете си две поколения от сега, как би изглеждала църквата, ако повечето хора следваха Божията мисъл в текста на библията. Има ли нужда да говоря повече?

А какво да кажем за други езици? Причината защо изучаването на чужди езици се счита като  критична част на либералното образование, е, че по този начин човек се научва да вижда нещата от гледна точка на друг език и култура, а това прави човек свободен от ограниченията на собствената си култура. Прави го културно свободен, а „либерален” означава свободен.

Мисля че това е истина, но предполагам, че изучаването на Божият библейски език иврит изпълнява това изискване по най-добрия възможен начин. Човек който може да работи с иврит е в най-добрата позиция да застане извън собствената си култура и да я погледне от Божията гледна точка. Изучаването на трети език е нещо много добро, и все е нещо, което повечето студенти няма да направят.

Предлагам една година латински и една година немски в средното училище ще бъде добро като начин на увеличаване знанието на учениците по английски. Има английска лексика използваща латински корени, а това е достатъчно да се посрещне аргумента, че изучаването на латински в важно за изучаването на английски език. Една година латински в осми клас с употребата на тези лексикови инструменти през по-горните класове ще свършат работа,. Разбира се, няма проблеми, ако някои училища искат да изучават по-усилено латински, дотогава докато не е за сметка на иврит или музика. (Една отлична английска граматика използваща гръцки и латински корени е: Word Clues: The Voca-bulary Builder, by Amsel Greene, published by Glencoe (Macmillan/McGraw-Hill).

След това избирателно предлагам за онези, които искат да отидат в колеж, половин година френски, испански, италиански и руски. (Това го пиша за американците). Половин година усилена работа по всяко едно от тези, ще бъде достатъчна ученика да се запознае с предметите, и ако той или родителите му желаят да продължи да учи един от тези езици, то той може да бъде изпратен на летен езиков лагер за пълно потапяне в езика, който е единствения ефективен начин да се научи жив език.

Литература

Моята специализация беше сравнителна литература, а баща ми беше преподавател по френска литература, така че това което пиша, трябва да се чете взимайки горното под внимание. Често се твърди, че изучаването на велика литература произвежда хора с велик ум и либерален дух. Това

Просто

Не

Е

Истина.

Велико изкуство, велика музика и велика литература често са били създавани и оценявани от много извратени и много тесногръди хора. К. С. Люис обсъжда това в своята невероятна кнга An Experiment in Criticism.

Великата литература не прави хората святи и не прави хората мъдри. Единствено библията и това, което произтича директно от нея ги прави мъдри.

Но нека да го обясня по друг начин: Единствено в контекста на библията великата литература може да помогне на хората да станат святи и мъдри. Единствено библията сама по себе си е достатъчна да направи хората святи и мъдри, но както библията ни насърчава да развиваме „риторика” и по този начин да прославяме нейното съдържание по много начини, така библията може да бъде „прославяна” чрез истинска велика литература, която може да допринесе за нашата святост и мъдрост.

Веднъж създали литургичен и библейски контекст в нашето училище, възможно е да разширим този контекст чрез изучаването на велика литература, музика и изкуство. Това означава, обаче, че литературата, която изучаваме, трябва да бъде литература, която разширява библейската гледна точка за света и живота. По-късно, порасналият ученик, в колежа, може бъде изправен пред не библейската литература, но не и преди това. Няма никакво място за Омир или Хезиод, Софокъл или Еврипид, Ливий или Плутарх, Марк Твен или Артур Римбауд, в началното образование. Оставете всички тези и вместо тях прочетете всичките пиеси на Шекспир, Молиер и други християнски писатели. Има много повече в една пиеса на Шекспир, отколкото във всичките произведения на Омир, особено за християните.

Къде да отнесем литературата?  Помните че вторият етап на образованието е разказването на истории, а последният е подчертаването на риториката. Великата литература разказва велика история по велик начин. Ние не спираме с историите, когато достигнем етапа на граматика в живота. След Синай, има още истории водещи до риторичните чудеса на Давидовите Псалми и книгите на Соломон. После идват още истории водещи до осъждението на пророците. После идват историите за Исус и апостолите и малките измислени истории, които Исус разказа, водещи до финалната мъдрост на посланията.

В един момент, ученика се нуждае да научи не само, че има велики истории в Битие и Съдии, но че историята на Авраам е наредена като голям хиазъм; че има един вид поетичен ритъм в Йоан; че мъдрата жена в Притчи се появява отново в Притчи 31 и в Песента на Соломон; че историите на Юда и Йосиф в края на Битие си контрастират; че Деяния на апостолите показват апостолите Петър, а после и Павел преминаващи през същите етапи като при Исус в евангелието на Лука и т.н.

В един момент, ученика се нуждае да научи по-късната част на Изход, като рекапитулация на Битие 1. Той се нуждае да научи риторичната подредба на Левит: от жертвата към плътта към кръвта към земята. Той се нуждае да бъде поставен под законите на нечистотата за известно време в гимназиалният период, научвайки чрез опит, какво значи да ти е ограничен достъпа до различни места (като стаята за почивка), какво означава да седиш в храма на място отделено с въже.

Това формира основата за изучаване на литературата. Ученика може да чете Тобит и Юдит, Шекспир и Остин, Молиер и Достоевски, Скот, Стивънсън и Кордуейнър Смит. Може да изучава малко римска история, докато чете Шекспир, но няма нужда да се връща към каквото и да е схващане за Рим като източник на цивилизация. Той трябва да чете произведения, които оперират в областта на християнския мироглед или близко до него. Вино от глухарчета на Брадбъри е много по-ценно от мнозина Том Соеровци. Малкият принц на Екзепюри е много по-ценен от хиляди Одисеи. Но аз сериозно се съмнявам, че творби които клонят към гръцки и римски източници, ще доведат до проблеми в обучението в началното образование.

Математика, логика и наука

По препоръката на Дороти Сейърс, много християнски училища слагат голямо ударение върху логиката. Изучаването на неформални заблуди е много полезно, и като всяко истинско учение е забавляващо, но въпроса ми е: колко формална логика е нужна. Традиционния начин на преподаване на логика е чрез геометрия. Схващането е било, че логиката учи хората да мислят ясно и ние се нуждаем от това, защото въпреки че човек е homo sapiens (мислещ човек), той е повлиян от емоционални страсти, които разбъркват мисленето му.

Изкушавам се да се превия от смях, когато чуя или прочета това. Някои от най-тесногръдите и ирационални, предубедени хора, които някога съм познавал, са били напълно тренирани в логика. Всичко това означава, че те са способни да прецедят комара докато поглъщат камила след камила. Това поне не ги е научило да мислят ясно.

Проблема на човека не е ирационалността или емоционалността. Проблема е греха който кара човека да извращава света около себе си, създавайки илюзорни светове в които да оперира. Както Римляни 1 казва,  естествения човек е фундаментално глупав. Той оперира в свят, който не съществува. Когато една личност оперира в този луд илюзорен свят както и всеки друг около него, ние казваме, че той е нормален, но ако той си направи свой собсвен малък свят, в който да живее, тогава казваме, че е луд. Факт е че всички са луди. Само благодатта, идваща от дисциплинирания живот в църквата, прави хората ясно виждащи и трезво мислещи. А когато хората са трезво мислещи, те съвсем ествествено са «логични» в тяхното мислене.

Така че аз не слагам голяма тежест върху изучаването на математика, геометрия и логика като инструменти на разсъдък. По-скоро, те трябва да се смятат за инструменти за живот и да се преподават с прости и практични приложения. В днешния свят да изучаваш инструментите нужни за живот, означава да се научиш как да използваш компютрите.

Науката трябва да се преподава по същия начин: практично. Науката трябва да се занимава с господството над света и тъй като повечето деца няма да станат учени, то няма и крещяща нужда науката да окупира голяма част от християнската учебна програма. Далеч по-важно е за децата да научат за света, както библията го описва, като място изпълнено със значение и красота, отколкото да разберат подробностите по неговото функциониране. Това е пълно пропиляване на време и пари, да не споменаваме отвращението, което се изисква от децата за дисекция на животни. Времeто трябва да бъде прекарвано в наблюдение на птици и изучаването на тяхното пеене. Няма нужда да изучаваме подробностите по живота на растенията – или малко може – по скоро научете имената на всички дървета, растения и цветя във вашата околност. Изучавайте навиците на животните, използвайки Притчи и (благоразумно) книгите на Бил Годард. Ако едно дете чувства, че иска да влезе в инженерството или индустрията, то много скоро ще научи, как работи хладилника!

 

Превод: Явор Русинов

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s