Идеалният бизнес!

Ричард Ръсел

Странно, но най-популярното, най-исканото, и най-цитираното нещо, което някога съм писал, не е за стоковият пазар, а за бизнесът и по специално за това, което аз наричам теоретично „идеалният бизнес.” За първи път публикувах тази статия в ранните години на 1970. Повторих го в Писмо 881 и отново в Писмо 982. Прибавил съм няколко мисли във всяко успешно издание. Но рядко е минавал месец без да съм получил запитване от абонати, издател или корпорация да публикувам отново „идеалният бизнес.” Така че ето го отново – с няколко добавени коментара.

Веднъж попитах един приятел, виден корпоративен адвокат от Ню Йорк, „Дейв, през всички твои години опит, кой беше единственият, най-добър бизнес с който някога си се сблъсквал?”  Без колебание, Дейв отговори, „Имам клиент, чиито единствен бизнес е производство на химикал, който е критически необходим за направата на синтетична гума. Този химикал се използва в много малки количества в производството на гума, но е абсолютно необходим и може да се използва единствено в супер рафинирана форма.

„Моят клиент е единственият, който произвежда този химикал. Ето защо, той има истински монопол, тъй като е изключително трудно да се произведе химикала и неговата оскъдност възпира друга компания да се намеси на пазара. Нещо повече, тъй като компаниите произвеждащи гума се нуждаят от много малко количество от този химикал, не са загрижени особено, какво плащат за него – дотолкова, доколкото той задоволява техните изключително прецизни спецификации. Клиентът ми е милионер и бизнесът му е най-добрият, който съм срещал.” Бях изумен от разказа на адвоката и никога не го забравих.

Когато бях млад и тъкмо завърших колеж, моят баща ми даде съвет. Баща ми имаше изключителен опит; бил е в бизнеса с производство на хартия; бил е помощник на г-н Сам Блумингдейл (от магазина на Блумингдейл); бил е в строителството (бил е инженер); и е бил експерт в бизнеса с недвижимите имоти.

Ето какво ми каза баща ми: „Ричард, стой надалеч от бизнеса на дребно. Часовете са прекалено дълги и се занимаваш с всяка неприятност под слънцето. Стой надалеч от бизнесът с недвижимите имоти; когато трудните времена дойдат, бизнеса идва до „задънена улица” и после се сгромолясва. Нещо повече, недвижимите имоти са неликвидни. Когато колапса дойде, не можеш да се освободиш от тях. Влез в производството; направи нещо, което хората да използват. И направи нещо, което може да продадеш на света. Но Ричард, дете мое, ако наистина искаш да правиш пари, влез в бизнеса с пари. Той е чист, може да използваш умствените си способности, можеш да се освободиш от запасите си и грешките си в рамките на 30 секунди, и продуктът ти, парите, никога не спират да бъдат актуални.”

Толкова за мъдростта от баща ми (която явно се прокрадваше от Голямата Депресия). Но баща ми беше много мъдър човек. Лично аз съм бил в няколко бизнеса – от дизайн на текстил до рекламиране на книги, от притежаването на нощен клуб, до консултантски услуги по инвестиране.

Казано е че всеки бизнес се нуждае от (1) мечтател, (2) бизнесмен и (3) Н. Д. Ами, не знам за номер 3, но най-успешните бизнеси имат номер 3 или всички, твърде често, изгледат имат комбинация от номер 2 и номер 3.

Бил Гейтс е познат като „Най-богатият Американец.”  Но знаете ли, кой е най-големият удар на Гейтс? Когато Гейтс е търгувал с IBM, Big Blue* е имал нужда от операционна система за своя компютър. Гейтс е нямал такава, но е знаел, къде да я намери. Малък екип в Сеатъл я е притежавал. Гейтс закупува системата за мижавите 50, 000 долара и я представя на IBM. Това е било началото на възхода на Майкрософт. Урок: Не е достатъчно да имаш продукта, трябва да познаваш и разбираш пазара си. Гейтс е нямаше продукта, но познаваше пазара – и знаеше откъде да придобие продукта.

Apple е имал несравнено най-добрият продукт – Mac. Но Apple прави огромна грешка. Те отказват да лицензират ВСИЧКИ PC производители да използват операционната система на Mac. Ако го бяха направили, Apple днес можеше да бъде Майкрософт, а Гейтс още щеше да опитва да излезе с нещо полезно (факт е че Майкрософт е компания, която следва и подражава, и е велик играч на пазара, но не и иноватор). „Намери нужда и я запълни,” е стара поговорка. Вероятно днес трябва да се промени на, „Измисли нужда и я запълни.” Точно това се случи в света на компютрите. И ще се случва отново и отново.

Нека да се върнем на този чудесен свят на съвършенство. Прекарал съм много време и мислене да изработя критерият за това, което аз наричам ИДЕАЛНИЯТ БИЗНЕС. Явно е, че идеалният бизнес не съществува и вероятно никога няма да се появи. Но ако искате да започнете бизнес или да се присъедините към такъв, или ако искате да купите бизнес, следващият списък може да ви помогне. Колкото повече от тези критерии можете да приложите към вашият нов бизнес или нова работа, толкова по-добре ще бъдете.

(1)            Идеалният бизнес продава на светът, а не на един квартал, град или една държава. С други думи, той има неограничен глобален пазар (днес това е по-важно отколкото, когато и да е било, тъй като сега световните пазари са се разширили неимоверно много в рамките на моя живот). Между другото, колко пъти сте виждали магазин на дребно да се справя добре в годините – после друг по-голям идва и се установява наблизо, което причинява срива на първият.

(2)            Идеалният бизнес предлага продукт, който се радва на „твърдо установени” изисквания. „Твърдо установени” се отнася за продукт, който хората желаят или се нуждаят – почти без значение от цената.

(3)            Идеалният бизнес продава продукт, който не може лесно да бъде заменен или копиран. Това означава, че продукта е оригинал или поне е нещо, което може да бъде защитено с права или патент.

(4)            Идеалният бизнес има минимални трудови изисквания (по-малко персонал, по-добре). Днес добър пример за това са „виртуалните корпорации.” Виртуалната корпорация може да се състои от офис с трима служителя, където буквално цялото производство и услуги са изнесени към други компании.

(5)            Идеалният бизнес се радва на ниски разходи. Няма нужда от скъпа локация; няма нужда от много електричество, реклама, юридически услуги, скъпо платени работници, голям инвентар, и т.н.

(6)            Идеалният бизнес не изисква голямо наличие на пари в брой или големи инвестиции в оборудване. С други думи, не обвързва капитала ти (между другото, една от главните причини за провала на новият бизнес е недостатъчният капитал).

(7)            Идеалният бизнес се радва на плащане в брой. С други думи, не обвързва капитала ти с проточени във времето или комплексни кредитни условия.

(8)            Идеалният бизнес е относително свободен от всякакви видове правителствени и индустриални регулации и ограничения (и ако в момента имате бизнес, със сигурност знаете, какво имам предвид).

(9)            Идеалният бизнес е преносим или мястото му лесно може да бъде сменено. Това означава, че можеш да вземеш бизнеса (или себе си) навсякъде където искаш – Невада, Флорида, Тексас, Вашингтон, Ю. Дакота (тези нямат данък върху дохода) или ей, може би дори в Монте Карло, Швейцария или Южна Франция.

(10)        Това е решаващото, критическо условие, което често е недоглеждано; идеалният бизнес те задоволява интелектуално (и често емоционално). Няма нищо друго което да се сравни с това, което правиш. Когато това се случи, ти не работиш, ти се забавляваш.

(11)       Идеалният бизнес ти оставя свободно време. С други думи, не изисква твоят труд и внимание 12, 16 или 18 часа на ден (жената на моят адвокат, която напуска къщата в 6.30 и се прибира в 18.30 и често по-късно много добре разбира това).

(12)       Супер важно: идеалният бизнес е този, в който дохода ти не е ограничен от личната ти производителност (адвокатите и лекарите имат този проблем). Не, в идеалният бизнес може да продаваш на 10, 000 клиента токова лесно, колкото и на един (издаването на книги е добър пример).

Това е. Ако използваш този списък може да си спестиш много глупости, кризи, желания и мечти относно това, какво търсиш в живота си и в работата си. Нито един от нас не познава или работи идеалният бизнес. Но е полезно да знаеш, какво търсиш и с какво се занимаваш. Както един мой приятел веднъж ми каза, „Не мога да измътя яйце и не мога да готвя, но знам как изглежда и колко е вкусен добрият омлет.”

*Big Blue е нарицателно име на IBM. Бел. на Прев.

Превод: Явор Русинов

Advertisements

One thought on “Идеалният бизнес!”

  1. Много би ми било интересно да разбера какво според теб учи Библията относно патентите. Според мен те са един безбожен начин за монополизация на знанието, но може и да има нужда да попрочета това-онова.

    Не говоря за авторските права, те са нещо съвсем различно.

    В тази статия на Ричард Столмън се говори за разликата между „търговска марка“, „патент“ и „авторско право“.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s