Първият виртуален съд отваря врати в Холандия

Холандците, които търсят бързо и евтино решаване на конфликти и искат да избегнат скъпоструващите и продължаващи години съдебни спорове, вече могат да се обърнат към виртуален съд, съобщи ДПА.

Явор Русинов

16.01.2010

Холандците отново ни дават нагледен урок по господство. Браво. Старозаветният закон не само не спъва обществото, но е и практически приложим в съвременният ни свят при това използвайки последните виртуални технологии.

Съдът е неизбежна част от заветните отношения на Бог с човека. Една от основните концепции на Библейският мироглед е Божият активен съд в историята. Основната задача на пророка в Старият Завет беше да напомня на обществото, че Бог е все още активен в историята, точно толкова колкото беше и по времето на Мойсей. Събитията които ни заобикалят са следствие от нашето покорство или непокорство към Бога и Неговите инструкции. Един ден Бог ще съди, и живите, и мъртвите според делата, които са извършили.

Съдът в историята има смисъл и цел. Той не само изявява Божията праведност и милост, но и връща човека към неговото основно призвание – упражняване на праведно господство (Бит. 1:28). След изхода на Евреите от Египет Мойсей се сблъска с неприятната ситуация да съди людете от сутрин до вечер като самите те стояха около него по цял ден (Изх. 18:13). Бог съдеше чрез Мойсей, което ни води до мисълта, че Мойсей упражняваше съвършен съд над людете. Имаше обаче един съществен недостатък – съвършеният съд в лицето на Мойсей костваше времето както на съдията, така и на страните по делото.

Времето е единственият фактор в живота ни, който е невъзстановим. Имаме изричната заповед този фактор да се изкупва, защото рано или късно Господарят ще се върне (Мат. 25). Този процес на изкупуване на времето се нарича господство.

Мойсей беше изправен пред избора да даде на людете: съвършен съд но на цената да ги възпре от обичайната им работа като чакаха от сутрин до вечер или не толкова съвършен, но пък бърз, като людете се връщаха по-скоро към господството и изкупуване на времето.

Мойсей предпочете съвета на тъста си Йотор да назначи способни мъже на хилядници, стотници, петдесетници и десетници. Забележете реформата: над всеки десет човека имаше съдия. Над всеки десет човека имаше законен, институционален съд. Над всеки десет човека имаше институция, която можеше да разреши споровете им и да ги върне към Божието призвание – упражняване на господство.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s