Какво е Бог?

Джеймс Б. Джордан

Февруари, 1996

Отговор 4 на Уестминстърският кратък катехизис често се приема като великолепен отговор на въпроса „Какво е Бог?“ Той казва: „Бог е Дух; безграничен, вечен и неизменен – в Своето същество, премъдрост, сила, святост, справедливост, милост и истина.“ Презвитерианците обичат да хвалят това определение, като проповядват и гледат на него като буквално дадено от Божествено вдъхновение на събранието в Уестминстър.

На мен не ми харесва.

Не ми харесва, защото е добро описание на бога на Аристотел.

Не ми харесва, защото е добро описание на бога на Исляма.

Не ми харесва, защото е добро описание на бога на Деизма.

На кратко, не ми харесва, защото няма нищо специфично Християнско в него.

Със сигурност всичко, което казва е истина, но (а) не е специфично Християнско; (б) абстрактно е; и (с) не разграничава основните неща върху, които Библията се фокусира.

Ето защо, аз предлагам един нов отговор на един по-добър въпрос: Кой е Бог?: Бог е Триединен Създател, Господар, Законодател, Животодател и Съдия на всички неща на небето и земята.“

Забележете следните специфични Християнски елементи:

Първо, Бог е Триединен. Нито една друга религия не може да каже това. Това означава, че Бог е една личност, както и три Личности.

Второ, Бог създаде небето и земята. Той не създаде само една област, но две (въпреки, че са предназначени да станат една).

Само тези две твърдения елиминират всички нехристиянски и философски представи за „бог.“

Петте споменати атрибута идват от завета и историята. Те потвърждават, че историята е реална и Бог я управлява. Те не са абстрактности, но ни насочват към Божията активност.

Следователно:

Трето, Бог е създател. Това потвърждава разграничението Създател – създание като по този начин заключава в себе си всичко казано в Уестмистърският Кратък Катехизис, но на една специфична Христянска основа.

Четвърто, Бог е Господар. Това потвърждава Провидението, Божието Господство над всяка промяна в историята.

Пето, Бог е Законодател. Това потвърждава Словото на Бог, Библията, като истинска връзка от Бог към човечеството. Тук няма никаква философия!

Шесто, Бог е Животодател. В качеството си на Дух, Бог движи всички, което се движи и дава живот на всичко, което е живо.

Накрая, Бог е Съдия. Историята е реална и Бог я оценява като през цялото време се намесва в нея и най-накрая я осъжда.

Аз допускам, че това е далеч по-христянско дефиниране на Бог, отколкото това, което намираме в УКК.

Това важно ли е? Така мисля. Историчски, Калвинизма постоянно се е отклонявал към деизъм и гностицизъм. Това е защото Калвинизма, въпреки че е бил най-последователната форма на Християнство досега, е подхождал към Бог философски, а след това е добавил идеята, че Бог триединен, личност и участник в историята. Целостта на Бога, де факто, се третира като по-ултимативна форма, отколкото неговото Триединство. Поради тази причина, добрите Калвинисти, биха могли да бъдат масони твърдейки по политически причини, че „общата цялост на Бога е достатъчна.“ На мислещите хора е ясно, че досега цялата вода е изтекла от един кран, поради което трябва да зададем въпроса, защо нашите предци са отишли при този кран на първо място. УКК – отговор 4 ни дава една от причините.

Advertisements

2 thoughts on “Какво е Бог?”

  1. Може би някой трябва да му предложи на Джордан да прочете ЦЕЛИЯ Кратък Катехизис, за да получи онова, което му харесва. Отговор 4 е Отговор 4, и май трябва да се чете всичко, а не да се правят изводи на основата на една извадка.

    Причината за изпадане на калвинизма в гностицизъм и деизъм е съвсем друга, и тя е в склонността на някои калвинисти да мистифицират вярата и да правят разни „духовни упражнения“ критерий за „благочестие.“ В разделянето на благочестието от християнската активност. В разделянето на благочестието от реалното спазване на Закона в реалния свят. Трябва да признаем, че за това отчасти има вина Уестминстърската изповед. Но същата вина има и Джордан, защото и той е един от онези, които разделят „благочестието“ от реалната дейност. Нека крадецът да не вика, „Дръжте крадеца.“

  2. Това което аз виждам в Библията е, че седмицата е създадена от 7 дни – 1+6. Виждам, че Бог не е отъждествил 7-ят ден с останалите 6. Напротив, поставя ясно изразена граница, че седмият ден няма нищо общо с останалите 6. Нещо повече, именно Закона (Мойсеевият Закон!), който ни инструктира да сме активни в работа през 6-те дни, поставя силно ударение върху активността на поклонението в 7-ят ден и именно, същият този Закон разделя ‘специалното поклонение’ или ‘специалното благочестие’ от ‘поклонение чрез работа през седмицата’ или ‘благочестието чрез активност.’

    Освен това, не е нормално да противопоставяме поклонението срещу активноста. Джордан казва, че правилните приоритети, започват с Поклонението и преминават към работната седмица, а не обратното.

    Днес църквата в България е оскатена и в двете части на седмицата. В първата част (работната седмица) Християните са слаби, защото им липсва насоката на Закона. Във втората част (Неделният ден)Християните са слаби, защото нямат правилното Поклонеие или отново липсва насоката на Закона.

    Освен това, Закона ясно показва, че ако липсва Поклонението няма основа, на която да претендираш, че делата ти ще бъдат успешни. За справка, Гари Норт – „Господството и общата благодат.“

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s